سلام ، به سایت شرکت هرمس خوش آمدید.

Hermes_Logo

مزایای SOC چیست و چرا باید آن‌ها را بشناسیم؟

مزایای SOC چیست و چرا باید آن‌ها را بشناسیم؟

مرکز عملیات امنیت یا SOC تیمی است که مسئولیت تجزیه و تحلیل وضعیت امنیتی سازمان را به صورت مستمر پیگیری می کند. هدف این تیم کشف، بررسی و پاسخ به حوادث امنیت سایبری با استفاده از راهکارهای فناوری و استراتژی‌های قوی است. بنابراین مرکز عملیات امنیت بر تمامی فعالیت‌های صورت گرفته در شبکه، سرورها، نقاط پایانی، پایگاه داده‌ها، وبسایت‌ها و سایر سیستم‌ها نظارت دارد. این اقدامات به دلایل کلیدی بر خروجی سازمان تاثیرگذار هستند. در این مقاله درباره مزایای SOC برای یک سازمان مطالبی ارائه شده است.

از آنجایی که ضرورت افزایش امنیت سایبری روز به روز بیشتر می‌شود، بهتر است که با این مزایا آشنا شوید. همچنین در صورت مدیریت یک سازمان برقراری چنین مرکزی را در نظر داشته باشید.

مزایای SOC چیست؟

مزایای SOC در سازمان چیست؟

امروزه کسب‌وکارهایی که از اقدامات امنیتی بیشتر استقبال می‌کنند، از رقبای خود جلوتر هستند. مرکز عملیات امنیت به دلیل تجزیه و تحلیل تمام فعالیت‌های سازمان تاثیر مثبتی در عملکرد آن دارد. خوشبختانه با رشد در حوزه امنیت مزایا و قابلیت‌های SOC ها نیز پیشرفت کرده‌اند. برخی از مزایای داشتن SOC در سازمان در ادامه شرح داده شده است.

داشتن دیدی جامع به منابع

بهبود شناسایی حوادث امنیتی از طریق نظارت مداوم مهمترین مزیت داشتن یک SOC در سازمان است. این مرکز دیدی جامع و به موقع از نرم‌افزارها و فرآیندها را در اختیار شما قرار می‌دهد که در اداره سازمان مربوطه موثر است. این امر باعث می‌شود که شناسایی مشکلات در زمان بروز یا حتی زودتر از وقوع صورت گیرد. بدین ترتیب پیدا کردن راه حل مناسب برای رفع این مشکلات نیز آسان‌تر است.

همچنین مرکز عملیات امنیت با استفاده از ابزارهای متنوع، مجازی سازی مستمر و نظارت متمرکز بر سازمان باعث انجام درست و به موقع تمام فعالیت‌ها می‌شود.

مزایای SOC را بشناسید.

تثبیت اعتماد مشتری و کارکنان

مشتریان می‌خواهند مطمئن باشند که اطلاعات شخصی و بانکی آن‌ها در زمان ورود به شرکت مورد نظر در امنیت کامل است. همچنین کارمندان سازمان نیز به همان اندازه دوست دارند که امنیت اطلاعات آن‌ها حفظ شود. انجام اقدامات سخت‌گیرانه و همیشگی به منظور جلوگیری از سرقت داده‌ها یکی از بهترین راه‌های کسب اعتماد دیگران است. این امر به بهبود و حفظ یکپارچگی برند در طول سالیان دراز نیز کمک می‌کند.

ایجاد همکاری با دپارتمان‌ها و عملکردها

مزایای SOC ها خاص و منحصربه‌فرد هستند. در این مراکز افرادی بسیار حرفه‌ای برای یک هدف مشترک کار می‌کنند. زمانی که این افراد روی یک پروژه حمله سایبری فعالیت دارند، باید با سایر دپارتمان‌ها نیز همکاری داشته باشند. این همکاری باعث می‌شود که عملیات به طور موثرتری پیش برود و نتایج رضایت‌بخش‌تر باشند. در این شرایط مرکز عملیات امنیت در ضمن تلاش برای رفع مشکل با سازمان نیز همکاری و ارتباط دارد.

افزایش آگاهی و کاهش هزینه‌ها

افزایش قدرت کنترل تمام سیستم‌ها و کاهش احتمال از دست دادن داده‌ها از جمله مهمترین مزایای داشتن SOC هستند. همچنین این مرکز باعث بالا رفتن بازدهی در روند جلوگیری از نقض امنیتی می‌شود. در واقع مراکز SOC به حفظ یکپارچگی اطلاعات محرمانه و حفظ سرمایه در بلند مدت کمک می‌کنند. عدم نیاز به هزینه بازیابی اطلاعات به سرقت رفته یا جبران کلاهبرداری نیز از دیگر مزایای داشتن چنین مراکزی در سازمان است.

چرا باید مزایای SOC را بشناسیم؟

وظایف واحد SOC کدام است؟

در مرکز عملیات امنیت کارکردهای عملیاتی گوناگونی انجام می‌شود که نتایجی مثبت برای سازمان به همراه دارند. در ادامه با برخی از این وظایف سودمند آشنا می‌شوید. مزایای SOC با انجام این وظایف توسط کارکنان به سازمان می‌رسد.

ارزش‌گذاری دارایی‌ها

برای نقش آفرینی موثرتر SOC در زمینه امنیت این مرکز باید درک کاملی از ارزش منابع سازمان داشته باشد. زیرا اگر چنین اقدامی صورت نگیرد، این مرکز در مواقع بحرانی قادر به اولویت‌دهی منابع نیست. در این ارزیابی باید همه سرورها، روترها و فایروال‌های تحت کنترل شرکت شناسایی شوند. همینطور سایر ابزارهای امنیت سایبری که به صورت دائمی در حال استفاده هستند نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.

ارزش‌گذاری دارایی‌ها توسط SOC به سازمان کمک می‌کند که در صورت بروز هرگونه مشکلی با تدابیر ویژه کمترین میزان خسارت را تجربه کند.

جمع‌آوری گزارشات

SOC برای عملکرد صحیح خود به داده‌های ورودی نیاز دارد. گزارش‌ها نیز منبع اصلی اطلاعات در مورد فعالیت‌های شبکه هستند. مرکز عملیات امنیت باید به صورتی تنظیمات خود را روی سیستم‌های سازمانی انجام دهد که داده‌ها را در زمان واقعی جمع‌آوری کند.

با توجه به اینکه مغز انسان قادر به پردازش حجم زیادی از اطلاعات نیست، از این رو ابزارهای اسکن ورود داده به سیستم برای SOC ها بسیار ارزشمند هستند. این ابزارها از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. بنابراین انسان‌ها با کمک گزارش‌های ارائه شده توسط تجهیزات این واحد به مقادیر زیادی از داده‌ها و نتایج آن‌ها دسترسی خواهند داشت.

نگهداری پیشگیرانه

یکی دیگر از مزایای SOC این است که در شرایط ایده‌آل از وقوع حملات سایبری با استفاده از اقدامات خود جلوگیری می‌کند. این فرآیندها شامل نصب تکه‌های امنیتی و تنظیم خط پالسی‌های فایروال به صورت دوره‌ای است.

همچنین با توجه به اینکه برخی از حملات سایبری در ابتدا به صورت تهدیدات داخلی شروع می‌شوند، SOC باید درون سازمان نیز خطرات را رصد کند. بنابراین احتمال وقوع حوادث به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.

شناخت مزایای SOC و تاثیر آن بر سازمان

نظارت مستمر بر فعالیت‌های سازمان

مرکز عملیات امنیت برای پاسخگویی سریع به حوادث سایبری دائما هوشیار است. چند دقیقه تعلل بین عملیات مسدود کردن حمله و رها کردن آن باعث از بین رفتن کل سیستم یا وبسایت می‌شود.

ابزارهای مورد استفاده در این مرکز برای شناسایی تهدیدات احتمالی و فعالیت‌های مشکوک نظارتی 7/24 را ارائه می‌دهند. این ابزارها اسکن داده‌ها را در شبکه شرکت اجرا می‌کنند.

مدیریت هشدار 

سیستم‌های اتوماتیک در پیدا کردن الگوها و اسکریپت‌ها عملکردی بسیار عالی دارند. اما کاربر انسانی SOC نیز با تجزیه‌ و تحلیل هشدارهای خودکار و رتبه‌بندی آن‌ها بر اساس شدت و اولویت ارزش زیادی دارد.

در واقع کارکنان این بخش باید بدانند که در زمان لازم چه واکنشی را نشان دهند و چه تصمیماتی باید گرفته شود. همچنین این افراد باید هشدارهای ارائه شده توسط سیستم‌ها را اثبات کنند. مدیریت هوشمندانه هشدارها توسط کارشناسان مربوطه از جمله مزایای SOC است.

تجزیه و تحلیل عوامل

تازه پس از رفع یک حمله سایبری کار بخش SOC آغاز می‌شود. کارشناسان فعال در این واحد باید علت اصل این مشکلات را تجزیه و تحلیل کنند. آن‌ها باید بفهمند که این مشکل چرا رخ داده است؟

این اقدامات به پیشرفت مستمر سازمان کمک می‌کنند. زیرا با شناسایی این عوامل ابزارها و قوانین امنیتی سازمان برای جلوگیری از وقایع بعدی اصلاح می‌شوند.

حسابرسی

شرکت‌ها تمایل دارند که داده‌ها و سیستم‌های آن‌ها در امنیت کامل باشند. واحد SOC برای عملکرد بهتر در حوزه‌هایی که در آن‌ها فعالیت می‌کند، باید به صورت منظم ارزیابی انجام دهد.

گزارشات SOC و ممیزی صورت گرفته توسط کارشناسان این بخش داده‌ها یا سوابق را از توابع امنیت سایبری یک سازمان استخراج می‌کنند. در حقیقت این افراد به عنوان یکی از مزایای SOC یک حسابرسی ویژه مربوط به امنیت اطلاعات را در اختیار سازمان قرار می‌دهند.

مزایای SOC و عملکرد آن بر سازمان

کلام آخر

مزایای SOC بیان شده در این مقاله نشان می‌دهد که راه‌اندازی چنین مرکزی برای بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک تا بزرگ مناسب است. البته امکان استفاده از SOC مجازی خارجی برای سازمان‌های کوچک وجود دارد.

نکته مهم این است که کارکنان این بخش باید مهارت‌های تخصصی لازم را برای اجرای یک SOC کارآمد داشته باشند. همچنین این مرکز برای رسیدن به استراتژی تجاری و ایجاد فرآیندهای کاری موفق باید با سایر تیم‌ها همکاری کند.

ارسال نظر