سلام ، به سایت شرکت هرمس خوش آمدید.

Hermes_Logo

مجازی سازی دسکتاپ

مجازی سازی دسکتاپ

Desktop Virtualization چیست؟ با استفاده از مجازی سازی دسکتاپ چه قابلیت‌هایی می‌توانیم برای خودمان فراهم کنیم؟ با ما همراه باشید تا با این فناوری نوین مجازی بیشتر آشنا شوید.

مجازی سازی دسکتاپ

یکی از زیر شاخه‌های مهم در زمینه مجازی است که به محض ورود به عرصه، باعث تسهیل کارهای سازمان‌ها شده است. کاربران می‌توانند با کمک این تکنولوژی، با هر سیستم عامل و سخت افزاری به بستر شبکه و دسکتاپ شخصی دسترسی داشته باشند.

در این فناوری وابستگی یوزرها (کاربران) به سخت افزار به طور کامل از بین رفته است. یوزرها می‌توانند با هر دستگاهی که در اختیار دارند، از نقطه‌ای از جهان وارد سیستم شخصی خود بشوند. ارتباط از طریق Internet، Wan و Lan برقرار می‌شود.

سیستم عامل مورد نیاز سرور

برای اینکه بتوانید از چنین تکنولوژی استفاده کنید، ابتدا باید یک سیستم جدا به‌عنوان سرور برای خود در نظر بگیرید. در ادامه بقیه چیزهای مورد نیاز را برای شما ذکر می‌کنیم.

  • نصب و اختصاص دادن یک سیستم عامل برای یک کاربر خاص
  • نصب و اختصاص دادن یک سیستم عامل (سرور) برای کاربران
  • اختصاص یک دسکتاپ از سیستم عامل مورد نظر به هر کاربر
  • نصب سیستم عامل و انواع برنامه‌های کاربردی
  • ست کردن تنظیمات مورد نظر و قرار دادن آن به‌عنوان یک الگو
  • کپی برداری از الگو برای هر کاربر
  • تعیین بستر شبکه (Wan – Lan – Internet) برای دسترسی به سرور مذکور (جهت برقراری ارتباط کاربران)
  • پیکربندی نیاز یوزرها مطابق با سیاست‌های سازمان و همچنین عامل کاربر
  • متناسب با ظرفیت باند شبکه موجود و همچنین نیاز یوزر، کیفیت تصویر سازی می‌شود.
  • کاربران می‌توانند با هر کامپیوتری وارد دسکتاپ بشوند

البته بازم به ذکر است که در این میان، همچنان طیف زیادی از جزئیات وجود دارند. اما برای اینکه بتوانیم تصویری از شرایط آن برای شما فراهم کنیم، این موارد را ذکر کردیم.

عملکرد Desktop Virtualization

در گذشته‌ای نه چندان دور، برای هر فرد یک سیستم عامل کامپیوتر برای دسترسی وجود نداشت. مجموعه‌ها از یک کامپیوتر مرکزی قدرتمند به نام Mainframe استفاده می‌کردند و باقی دستگاه‌ها فاقد CPU و قدرت پردازشی بودن که به سیستم مادر متصل می‌شدند. تمامی کارها به‌وسیله سیستم مادر انجام می‌شد.

یکی از مزیت‌هایی که این سیستم داشت، مدیریت راحت بود. اما با پیشرفت تکنولوژی و ساخته شدن کامپیوترهای شخصی جدید قدرت مدیریتی بر هر سیستم را کاهش داد؛ بنابراین محققان به دنبال روشی برای برقراری مدیریتی دوباره بودند. به همین خاطر ایده مجازی سازی دسکتاپ‌ها به وجود آمد.

مجازی سازی دسکتاپ در واقع تشکیل شده از چندین سرور قوی است که بر روی آن سیستم عاملی نصب می‌شود و به ازای هر کاربر یک سیستم عامل جدا اختصاص داده می‌شود. پردازش در این فناوری به‌وسیله سرورهای قدرتمند متعدد صورت می‌گیرد.

در این تکنولوژی یوزرها با کمک یک ترمینال به نام “تین کلاینت” به سرور مرکزی متصل شده و می‌توانند صفحه دسکتاپ خود را مشاهده کنند. در نتیجه می‌توانند به‌راحتی به کارهای خود رسیدگی داشته باشند.

استفاده از این روش برای سازمان‌ها و ادارات بسیار سودمند هست. زیرا با کمک این روش، هزینه‌های مدیریت کردن کامپیوتر حذف می‌شود. همچنین مقدار هزینه‌ای که بابت سخت افزار هر کامپیوتر باید شود به طور طبیعی بسیار کمتر خواهد بود.

چراکه برای استفاده از هر کاربر نیازمند یک تین کلاینت خواهند بود که دارای قیمت پایین‌تری نسبت به یک دستگاه PC هست.

مزایای مجازی سازی دسکتاپ

استفاده از این روش، مزایای بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. برای مثال می‌توانید پهنای باند مورد استفاده برای شبکه را کاهش دهید. هزینه‌های خرید و نصب سیستم‌ها بسیار کمتر خواهند بود و همه نرم افزارهای موجود به‌راحتی قابل ارتقا هستند. حتی ارتقا بخش سخت افزارهای مجازی هم به همین صورت خواهد بود.

پهنای باند بیشتر باعث افزایش شدت کیفیت پردازش می‌شود

در این سیستم امکان مدیریت بهتر و کاهش بار کاری مدیریتی به دلیل مدیریت متمرکز فراهم می‌شود. امنیت افزایش یافته و داده‌ها به‌وسیله جمع‌آوری و یکپارچه سازی برای نظارت، کار را بسیار آسوده خواهند کرد. با استفاده از DVI می‌توان محیطی یکپارچه برای کاربران ایجاد کرد.

  • جداسازی سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی از سخت افزار
  • امکان پاسخ سریع به درخواست و مشکلات کاربران
  • استفاده بهینه و پر بازده از منابع
  • بهره‌برداری سودمند از بخش سخت افزاری (CPU – Disk – Memory – Power) و استفاده بهتر از آن‌ها
  • امکان فراهم شدن قابلیت رمزگذاری و ایجاد محدودیت جهت کاربران در زمان استفاده غیر مجاز از سیستم
  • انعطاف پذیری در کسب و کار
  • استفاده از UPS برای کاهش مصرف برق یا در زمان قطع برق

موارد ذکر شده دیگر مزیت‌های استفاده از این فناوری بسیار جذاب هستند.

بهترین نرم افزارهای مجازی سازی

نرم افزارهای (.Vmware horizon) و (.citrix) نمونه‌ای از این برنامه‌های مورد استفاده کاربران هستند.

در این تکنولوژی از پروتکل PcoIP استفاده می‌شود که به کاربران اجازه دسترسی به فضای خاص خود در سرور را فراهم می‌کند. به‌جای اینکه یک نسخه از سیستم عامل را روی دستگاه کاربران نصب کنید، نسخه ویندوز را در دیتا سنتر خود نصب خواهید کرد.

یوزرها با استفاده از ریموت زدن به سرور، به دسکتاپ خود وصل می‌شوند. بروز رسانی برای هر کدام از سیستم‌های موجود به‌صورت دستی، بسیار زمان بر خواهد بود و همچنین هزینه‌های زیادی را به دوش خواهد کشید.

اما به کمک مجازی سازی دسکتاپ، دیگر لازم به این کار نخواهد بود و وابستگی سازمان به نوع سخت افزار کاربران از بین خواهد رفت. با کمک VDI به‌راحتی می‌توان سیستم عامل‌ها را تعویض یا آپدیت کرد. برای مثال می‌توانید از ویندوز 7 به ویندوز 10 سفری داشته باشید.

در زمان جابه‌جایی هر کار، دیگر لازم نیست سخت افزارها یا سیستم را جابه‌جا کنید. یوزر می‌تواند از همه جا به دسکتاپ خود متصل شود و از آن استفاده کند. برای چنین کاری، روی سرور برای کاربران سطح دسترسی، یوزر و پسورد در نظر گرفته خواهد شد.

مهم‌ترین نکته برای کاربران دسترسی آزادانه و آسوده به داده‌ها و نرم افزارهای شخصی خواهد بود که به کمک این تکنولوژی فراهم می‌شود.

مزایا و معایب انواع دسکتاپ

جمع‌بندی

با استفاده از مجازی سازی دسکتاپ، هزینه‌های سخت افزاری و مدیریت کامپیوترها به‌شدت کاهش می‌یابد. کاربران می‌توانند از هر سیستم عاملی وارد دسکتاپ شخصی خود شوند، لازمه آن فقط نوع اتصال خواهد بود. برای هر کاربری سطح دسترسی و یک پروفایل در نظر گرفته می‌شود. نیاز به آپدیت دستی همه سیستم‌ها نخواهد بود.

ارسال نظر