سلام ، به سایت شرکت هرمس خوش آمدید.

Hermes_Logo

بهترین نرم افزارهای مجازی سازی

بهترین نرم افزارهای مجازی سازی

مجازی سازی را در یک مفهوم ساده می‌توان به معنای ایجاد نسخه مجازی -به جای نسخه فیزیکی- از هرچیزی مانند دسکتاپ، سرور، وسیله ذخیره‌سازی یا منابع شبکه، دانست. مجازی سازی از طریق مجموعه‌ای از نرم‌افزارها محقق می‌شود. این مقاله به معرفی بهترین نرم افزارهای مجازی سازی اختصاص دارد که برای کاربران مک و ویندوز قابل استفاده است.

با استفاده از این تکنولوژی می‌توان چندین محیط شبیه‌سازی‌شده یا منابع اختصاصی از یک سخت‌افزار فیزیکی ایجاد کرد. این فناوری به استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت منابع فیزیکی در دسترس و تعدیل بارکاری آن‌ها می‌انجامد.
 

بهترین نرم‌افزارهای مجازی سازی برای کاربران MAC

اگر کاربر سیستم‌عامل مک هستید، احتمالاً برایتان پیش آمده است که نیاز به برنامه‌هایی داشته باشید که اختصاصاً در سیستم‌عامل ویندوز پشتیبانی می‌شوند. در چنین شرایطی شاید سایت‌ها را برای پیدا کردن نسخه همخوان با مک زیر و رو کنید، ولی راه به‌جایی نبرید. حتی شاید با خودتان فکر کنید که از کامپیوتر دوستتان که مجهز به سیستم‌عامل ویندوز است، استفاده کنید. شاید هم تصمیم بگیرید یک کامپیوتر شخصی با این سیستم‌عامل تهیه کنید.

 

بهترین نرم افزارهای مجازی سازی

 

واقعیت امر این است که تمام این انتخاب‌ها هزینه‌بر و زمان‌بر است. در حال حاضر به مدد مجازی ‌سازی می‌توانید با استفاده از ماشین‌های مجازی متعددی که برای سیستم‌عامل مک طراحی شده‌اند، با ایجاد محیط مجازی روی مک، نسخه‌ای از ویندوز را به‌طور همزمان در کنار iOS اجرا کنید.

با این تکنولوژی می‌توانید، برنامه‌هایی را که در ویندوز پشتیبانی می‌شوند، بدون اختلال در عملکرد، اجرا کنید. البته بسته به قابلیت‌های نرم‌افزار این امکان را دارید که سایر سیستم‌عامل‌ها را نظیر لینوکس در محیط مجازی اجرا کنید. در ادامه قصد داریم به معرفی مهم‌ ترین نرم افزارهای مجازی سازی برای کاربران مک بپردازیم.

 

نرم‌افزار Parallels Desktop

این نرم‌افزار بدون شک یکی از محبوب‌ترین نرم‌‌افزارهای ماشین مجازی در میان کاربران مک است. از آنجا که این نرم‌افزار درحال حاضر تنها ابزاری است که از نسخه  Big Sur سیستم‌عامل مک پشتیبانی می‌کند، محبوبیت فزاینده‌ای در بین کاربران مک دارد.

Parallels Desktop، نرم‌افزار محبوب کاربران مک برای مجازی سازی

 

آخرین نسخه این نرم‌افزار (نسخه 17) که در زمان نگارش این مقاله به‌تازگی به بازار عرضه شده است، برای ویندوز 10  و 11 و همچنین سیستم‌عامل Monterey مک (macOS Monterey) بهینه‌سازی شده است.

از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار قابلیت به اشتراک‌گذاشتن پرینتر بین میزبان و ماشین‌های مجازی در کل سیستم‌عامل‌ها است. به علاوه اینکه می‌توان با قابلیت لمس‌همزمان(چند لمسی)، عملکردهایی مانند بزرگ‌نمایی، کوچک‌نمایی و چرخش تصاویر را نیز پیاده کرد.

با استفاده از این نرم‌افزار علاوه بر ویندوز می‌توانید سیستم‌عامل‌های دیگر مانند لینوکس(Linux)، اونیکس(Unix)، اوبونتو(Ubuntu) و مک سرور(macOS Server) را روی ماشین مجازی خود اجرا کنید. نرم‌افزار Parallels Desktop دو حالت برای اجرای سیستم‌عامل‌ها دارد:

حالت اول Coherence mode است که با استفاده از آن می‌توانید رابط ویندوز را مخفی کنید ولی در عین حال امکان استفاده از برنامه‌های تحت ویندوز را داشته باشید. حالت دیگر، قابلیت اجرای رابط ویندوز روی کل صفحه است که به شما حس استفاده از PC را می‌دهد.

 

سایر امکانات Parallels Desktop

با استفاده از این نرم‌افزار قدرتمند می‌توانید حتی سنگین‌ترین برنامه‌های ویندوز نظیر Adobe Suite را بدون ایجاد اختلال در عملکرد برنامه‌ها MAC به آسانی و روان اجرا کنید.

حتی نسخه قدیمی‌تر این نرم‌افزار (نسخه 16) با بهبود 20 درصدی در اجرای DirectX دو برابر سریع‌تر از نسخه‌های پیشین عمل می‌کند. اگر به بازی‌های سنگین علاقه دارید، نسخه‌های جدیدتر این نرم‌افزار لذت تجربه بازی در محیط مجازی را به شما می‌دهد. با این ابزار این امکان را دارید که سیستم خود را متناسب با وظایفی که در آن اجرا می‌کنید(نظیر طراحی نر‌افزار، توسعه و بازی)، بهینه‌سازی کنید.

سایر ویژگی‌های این نرم‌افزار عبارتند از:

  • امکان باز کردن برنامه‌های ویندوز در کنار دسکتاپ مک
  • امکان یکپارچه‌سازی Microsoft Office 365 در سیستم‌عامل MAC . این ویژگی شما را قادر می‌سازد که اسناد خود را در Safari از طریق برنامه اصلی آن‌ها، یعنی Windows Office باز کنید.
  • امکان انتقال سیستم‌عامل BootCamp به ماشین مجازی
  • بهره‌مندی از نرم‌افزارهای جانبی دیگر با خرید نرم‌افزار Parallels Desktop
  • مدیریت فضای دیسک با استفاده از قابلیت بهینه‌سازی خودکار Disk Space و قابلیت خالی‌سازی فضای دیسک با Free Up Disk Space assistant
  • حفظ باتری و افزایش طول عمر آن، در زمان عدم دسترسی به منبع شارژ
  • قابلیت دسترسی از راه‌دور(Remote Access) به دستگاه MAC از طریق تمام دستگاه‌های iOS ، Android یا مرورگر. این ویژگی ارزشمند از طریق Parallels Access برای کاربران مهیا است.

 

نرم‌افزار Apple Boot Camp

در میان بهترین نرم افزارهای مجازی سازی، نرم‌افزار Apple Boot Camp بهترین گزینه برای کاربرانی است که به‌دنبال رفع نیازهای ابتدایی خود از یک سیستم‌عامل در ماشین مجازی هستند. اگر تنها چیزی‌که نیاز دارید، این است که به برنامه‌ای دسترسی یابید که تنها در ویندوز پشتیبانی می‌شود، این ابزار همه آن چیزی است که به‌دنبال آن هستید.

نرم‌افزار Apple Boot Camp

 

قابلیت Boot Camp Downloads ضمن پشتیبانی از اسناد، تنها با چند کلیک هارد درایو شما را پارتیشن‌بندی(تقسیم‌بندی) می‌کند و سپس به‌طور خودکار یک نسخه پشتیبانی‌شده ویندوز را دانلود می‌کند.

کمپانی Apple پیشنهاد کرده است که پیش از استفاده اولیه از این نرم‌افزار، یک نسخه پشتیبان کامل از MAC خود تهیه کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از ابزار Get Backup Pro انجام دهید.

 

معایب نرم‌افزار

در کنار تمام ویژگی‌هایی که استفاده از نرم‌افزار را آسان می‌کند، یک نکته قابل توجه در مورد این ابزار وجود دارد.

Boot Camp  را نمی‌توان در سیستم‌عامل‌های مک با چیپ‌ست Apple’s M1 استفاده کرد. بنابراین سخت‌افزارهای جدید مک، به‌هیچ‌وجه از این نرم‌افزار پشتیبانی نمی‌کنند.

علت این امر این است که ماشین‌های ویندوز همچنان مبتنی بر Intel هستند و به‌نظر می‌رسد کمپانی Apple علاقه‌ای به پشتیبانی از مجازی‌سازی ویندوز در آینده نداشته باشند.

نکته قابل توجه دیگر این است که نرم‌افزار تنها برای ایجاد محیط مجازی ویندوز قابل اجرا است. بنابراین اگر می‌خواهید، در محیط مجازی به سیستم‌عامل لینوکس دسترسی داشته باشید، این نرم‌افزار، مناسب نیاز شما نیست.

 

نرم‌افزار VMWare Fusion

این نرم‌افزار یکی از ابزارهای محبوب در میان متخصصین فناوری اطلاعات، توسعه‌دهندگان، کسب‌و‌کارها و سازمان‌ها است. اگر کابر مک هستید، با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید، صدها سیستم‌عامل را در محیط مجازی اجرا کنید که در میان آن‌ها ویندوز و لینوکس قابل توجه‌ترند.

نرم‌افزار VMWare Fusion

 

توسعه‌دهندگان با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند، به‌وسیله رابط برنامه‌نویسی RESTful API ابزارهای جدید توسعه مانند Docker، Vagrant و Ansible را یکپارچه‌سازی کنند.

آخرین نسخه ارائه شده در زمان نگارش مقاله نسخه 12 این نرم‌افزار است. این ابزار مجهز به موتور گرافیکی 3D برای ارتقا سرعت سخت‌افزار است که اجرای روان برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را محقق می‌سازد. سایر ویژگی‌هایی که به تقویت کارایی برنامه کمک می‌کند، شامل تلفیق DirectX 10.1 و OpenGL برای ماشین‌های مجازی لینوکس و ویندوز است.

این نرم‌افزار نیز، از دو حالت اجرای برنامه پشتیبانی می‌کند؛ یکی حالت نمایش یکپارچه (Unity View) که با مخفی کردن رابط ویندوز شما را قادر می‌سازد که برنامه‌های ویندوز را به‌طور مستقیم در رابط مک اجرا کنید.

حالت دیگر، حالت نمایش تمام صفحه ویندوز(full-screen mode) است. علاوه بر موارد ذکر شده، این ماشین مجازی به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌های ویندوز را از Dock، Launchpad یا SpotLight  اجرا کنید و همانند برنامه‌های مک، آن‌ها را در محیط‌های Expose، Spaces و Mission control  ببینید.

سایر ویژگی‌های این برنامه به‌طورخلاصه عبارتند از:

  • امکان تبدیل سیستم‌عامل Boot Camp کاربر به سیستم‌عامل مجازی(Virtual OS)، بدون نیاز به نصب مجدد آن
  • امکان انتقال آسان فایل‌ها، از طریق قابلیت drag and drop به‌دلیل یکپارچه‌سازی محیط مجازی ویندوز و سیستم‌عامل OS X مک
  • امکان اشتراک فولدرها و قرینه‌سازی(mirroring)
  • امکان جداسازی سیستم‌عامل‌ها با غیرفعال کردن یکپارچه‌سازی
  • امکان یکپارچه شدن با VMWare vSphere به‌منظور مجازی سازی سرورها (دسترسی به این قابلیت تنها با پرداخت هزینه ممکن است).

این نرم افزار در دو سطح استاندارد و حرفه‌ای عرضه شده‌است. نوع استاندارد آن برای کاربری خانگی و نوع حرفه‌ای آن که قابلیت‌های جانبی دیگری دارد، برای استفاده در سطوح تجاری و سازمانی مناسب است.

 

نرم‌افزار Cloudalize

این ابزار یک نرم‌افزار معمول ماشین مجازی نیست. به جای نصب این نرم‌افزار روی مک (به عنوان سیستم‌عامل میزبان)، سیستم‌عامل ویندوز در فضای ابری که این برنامه در اختیار شما می‌گذارد، میزبانی می‌شود. با این روش تمام کاری که باید انجام دهید ورود به حساب کاربریتان است.

به‌عنوان یک ویژگی مثبت، مجبور به نصب و نگه‌داری برنامه‌ها نیستید. این برنامه، منابع ضروری کمتری برای مجازی سازی نیاز دارد.

آنچه این برنامه منحصر‌به‌فرد را از سایر ابزارها متمایز می‌کند، این است که سیستم‌عامل ویندوز در این نرم‌افزار از پیش‌پیکربندی شده و دارای مجوز است. به یاد داشته باشید، تنها سیستم‌عاملی مهمان که این نرم‌افزار از آن پشتیبانی می‌کند، ویندوز است.

نرم‌افزار   Cloudalizeبرای کاربران مک

 

سایر ویژگی‌های این برنامه عبارتند از:

  • حق دسترسی کامل مدیریتی برای نصب تمام اپلیکیشن‌های مورد نیاز
  • محاسبه هزینه کاربری نرم‌افزار بر اساس میزان استفاده از سیستم‌عامل و مصرف GPU
  • محدود نبودن به یک دستگاه
  • امکان ورود به محیط مجازی و دسترسی به محیط ویندوز، از طریق هر کامپیوتری با سیستم‌عامل مک

 

نرم‌افزار Oracle VM VirtualBox

اگر درمیان بهترین نرم افزارهای مجازی سازی به دنبال نوع رایگان آن هستید، این ابزار بهترین گزینه برای شماست. این ماشین مجازی، یک نرم‌افزار منبع باز(open-source) است که ویژگی‌های مهمی، نظیر مجازی سازی سه بعدی و انتقال آسان فایل‌ها بین سیستم‌عامل‌های میزبان و میهمان را دارا است.

برخلاف نرم‌افزارهای یاد شده که تنها از سیستم‌عامل MAC به‌عنوان میزبان پشتیبانی می‌کنند، این ابزار را می‌توان در سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و سولاریز(Solaris) نیز نصب کرد.

سیستم‌عامل‌های مهمان که با کمک این نرم‌افزار می‌توانند، به‌طور همزمان در محیط مجازی اجرا شوند، عبارتند از: ویندوز، لینوکس، سولاریز و OpenBSD .

با استفاده از این نرم‌افزار این امکان را دارید که ماشین مجازی ایجاد شده در کامپیوتر میزبان را به یک دستگاه میزبان دیگر که سیستم‌عامل‌های متفاوت دیگری دارند، انتقال دهید.

نرم‌افزار Oracle VM VirtualBox

 

استفاده از این ابزار مانند سایر نرم‌افزارهای منبع-باز، برای کسانی که مبتدی هستند، دشوار است. بنابراین اگر مبتدی هستید، توصیه ما این است که از ابزارهای جایگزین دیگری که معرفی کردیم، استفاده کنید.

درضمن این نرم‌افزار پشتیبانی رسمی از کاربران ندارد و برای حل مشکلات مربوط به استفاده از این ابزار لازم است، به منابعی که کاربران دیگر بر اساس تجربه کار با این نرم‌افزار، آن‌ها را فراهم کرده‌اند، مراجعه کنید.

چنانچه برای مشکل ایجاد شده راه حلی از قبل موجود نباشد یا کسی با این مشکل مواجه نشده باشد، راه‌حلی نیز برای آن ارائه نمی‌شود. همین مسئله استفاده از این ابزار را کمی دشوار می‌کند.

 

بهترین نرم افزارهای مجازی سازی برای ویندوز

در میان بهترین ابزارهای مجازی سازی صدها ابزار برای سیستم‌عامل با میزبانی ویندوز طراحی شده‌اند. بعضی از این ماشین‌های مجازی از سایر سیستم‌عامل‌های میزبان دیگر نظیر iOS و لینوکس نیز پشتیبانی می‌کنند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین این ابزارها می‌پردازیم.

 

نرم‌افزار Hyper-V

این نرم‌افزار در ویندوز 10(Windows 10) و ویندوز سرور(Windows Server) محیط‌های مجازی ایجاد می‌کند. این ابزار رایگان، در میان متخصصین فناوری اطلاعات جایگاه ویژه‌ای دارد. نرم‌افزار مذکور در نسخه 64 بیتی ویندوز سرور و نسخه‌های Windows 10 Pro، Education و Enterprise اجرا می‌شود.

 در کنار پشتیبانی این ماشین مجازی از سیست‌عامل‌های متفاوت نظیر FreeBSD، ویندوز و لینوکس، سایر ویژگی‌های این نرم‌افزار عبارتند از:

  • امکان جابه‌جایی از یک میزبان به میزبان دیگر
  • پشتبانی از نسخه‌های مختلف ویندوز(Vista SP2, 7, 8, 8.1, 10) ، سیستم‌عامل سنت(CentOS)، Red Hat Linux ، SUSE ، Oracle Linux ،اوبونتو
  • کانال فیبری مجازی

 

نرم‌افزار Red Hat Virtualization

در بین بهترین ابزارهای مجازی سازی، این ابزار یک نرم‌افزار منبع‌باز است که برای مجازی سازی سیستم‌عامل‌های لینوکس و ویندوز عرضه شده است. نصب، استفاده و مدیریت این ماشین مجازی آسان است. از آنجا که این ماشین مجازی یک ابزار منبع باز به‌شمار می‌آید، کاربر می‌تواند، متناسب با مقتضیات و نیاز خود سیستم‌ها را با آن یکپارچه کند.

 

نرم‌افزار Citrix Hypervisor

این هایپروایزر یکی از بهترین نرم‌افزارهای مجازی سازی است که محیط مجازی سازی شده شما را مدیریت می‌کند. این نرم‌افزار یکی از بهترین ماشین‌های مجازی برای  Windows 10 است که مدیریت اجرایی شما را تسهیل می‌کند و در زمان بارکاری بالا، استفاده کاربری از محیط مجازی را آسان‌تر می‌کند.

در میان نرم‌افزارهای معرفی شده، نرم‌افزار VirtualBox، به‌صورت رایگان برای استفاده در سطح کاربری خانگی و سازمانی عرضه شده‌است. به‌علاوه اینکه توسعه‌دهندگان می‌توانند، برای آزمایش برنامه‌ها در سیستم‌عامل‌های مختلف، از این ماشین مجازی استفاده کنند.

این نرم‌افزار تنها ماشین مجازی رایگانی است که بایسته‌های مورد نیاز متخصصین را فراهم می‌آورد. این ابزار از مهم‌ترین سیستم‌عامل‌ها از جمله ویندوز، لینوکس، سولاریز و مک نیز پشتیبانی می‌کند.

 

کلام آخر

درحال حاضر نرم‌افزارهای مختلفی برای مجازی سازی در سطوح مختلف استاندارد و سازمانی عرضه شده‌است. بعضی از این نرم‌افزارها رایگان هستند با این حال اغلب ماشین‌های مجازی را باید با پرداخت هزینه دریافت کرد. این مقاله به معرفی بهترین نرم افزارهای مجازی سازی اختصاص داشت. باید گفت نرم‌افزارهای موجود تنها برای سیستم‌عامل‌های میزبان مک و ویندوز ارائه نشده‌اند، بلکه برخی از آن‌ها از سایر هاست‌های(host) دیگر نیز پشتیبانی می‌کنند.

 

منابع: