سلام ، به سایت شرکت هرمس خوش آمدید.

Hermes_Logo

ابزارهای مهم مجازی سازی کدامند؟

ابزارهای مهم مجازی سازی کدامند؟

ابزارهای مجازی سازی از آنجاکه لازمه تحقق کارآمد این فناوری هستند، همواره به‌عنوان مهم‌ترین موضوع تحقیقات حوزه فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گرفته‌اند. این ابزارها غالباً به صورت نرم افزارهای مجازی سازی برای سیستم‌عامل‌های مختلف عرضه می‌شوند.

مجازی سازی را در یک مفهوم ساده می‌توان به معنای «یک کامپیوتر درون یک کامپیوتر دیگر» درنظر گرفت.

مجازی سازی تکنیکی است که به‌وسیله آن، سرویس‌های ضروری در یک محیط فراگستر(ubiquitous ) اجرا می‌شوند که درنهایت منجر به مقیاس پذیری بهتر منابع می‌شود. از این طریق می‌توان از ظرفیت منابع، به صورت کارآمدتر استفاده کرد. یکی از کاربردهای این فناوری، استفاده از آن در رایانش ابری به‌منظور تجمیع منابع فضای ابری و تعدیل بار این منابع است.

مجازی سازی موجب استفاده بیشتر از ظرفیت سخت‌افزار می‌شود. این تکنولوژی انواع مختلفی دارد مانند: مجازی‌سازی کامل، مجازی‌سازی در سطح سیستم‌عامل، مجازی‌سازی منابع، مجازی‌سازی دسکتاپ، مجازی‌سازی سرور، مجازی‌سازی دیتاسنترها و مجازی‌سازی برنامه.

معرفی ابزارهای مهم مجازی سازی

رایج‌ترین ابزارهای مجازی‌سازی، در اصل در قالب نرم‌افزارهای ماشین‌ مجازی، عرضه می‌شوند. نمونه این ابزارها عبارتند از: VMware Vcenter Converter و VMware Workstation . تعداد اندکی از ابزارها و نرم‌افزارهای موجود مجازی سازی را می‌توان به‌صورت رایگان دریافت کرد.

ابزارهای مهم مجازی سازی
ابزارهای مهم مجازی سازی

البته بعضی از این ابزارهای رایگان، منبع باز(open source) نیستند(به این معنی که کد نرم‌افزار برای همه قابل دسترسی نیست)  و بنابراین نمی‌توانید، در آن تغییراتی ایجاد کنید یا آن را کپی کنید. برای نمونه می‌توان از نرم افزار VMware Server نام برد. این ابزار برای اجرا در دو پلتفرم طراحی شده است. (مثل ویندوز و لینوکس).

چنانچه قصد دارید، از سیستم‌عامل‌های مختلف روی یک کامپیوتر یا یک ماشین استفاده کنید، به نرم‌افزارهای مخصوص برای مجازی سازی نیاز دارید. به عنوان مثال اگر کاربر سیستم عامل مک هستید و می خواهید نرم‌افزارهای ویندوز را روی سیستم خود اجرا کنید، می بایست از یک نرم افزار مجازی سازی استفاده کنید.

نقطه مقابل این فرض برای کاربران ویندوز نیز صدق می‌کند. به علاوه با استفاده از این ابزارها قادر خواهید بود، ورژن‌های مختلف یک سیستم‌عامل را به طور همزمان روی یک ماشین یا سیستم استفاده کنید.

یکی از فواید استفاده از نرم افزارهای مجازی سازی این است که کاربر می‌تواند، به سیستم‌عامل یا برنامه‌هایی که روی یک دستگاه یا ماشین مرکزی نصب شده‌اند، از طریق یک سیستم دیگر که در محل متفاوتی قرار دارد، دسترسی یابد. البته موارد ذکر شده تنها در ارتباط با مجازی‌سازی سیستم‌عامل هستند و می‌توان از ابزارهای دیگری برای مجازی‌سازی شبکه، سرور و به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها استفاده کرد.

نرم‌افزار ماشین مجازی با استفاده از ابزاری به نام هایپروایزر(hypervisor) به شبیه‌سازی محیط مجازی کمک می‌کند. با کمک ابزارهای مجازی سازی، می‌توانید، حداکثر بهره را از ماشین یا سیستم خود ببرید. علاوه براین می‌توانید، از دستگاه اصلی همزمان با یک دستگاه مجازی‌سازی‌شده استفاده کنید.

علاوه بر موارد فوق، نرم افزارهای مجازی سازی با فراهم آوردن گزینه‌های امنیتی به مصون نگه داشتن داده‌های شما در برابر نفوذ و حمله‌های احتمالی کمک می‌کنند.

درحال حاضر سرعت نرم‌افزارهای ماشین مجازی برای کارایی و عملکرد مطلوب‌تر، بهینه شده است و امکاناتی نیز برای سهولت استفاده از این ابزارها فراهم آمده است. در ادامه به معرفی تعدادی از ابزارهای مهم مجازی سازی می‌پردازیم.

نرم‌افزار SolarWinds Virtualization Manager

این ابزار، پلتفرمی برای مشاهده و رصد ماشین‌های مجازی است. این نرم‌افزار به رفع مشکلات و بهینه سازی عملکرد ماشین مجازی کمک می‌کند. از این نرم‌افزار برای رصد و پایش جامع ماشین مجازی، مدیریت عملکرد، برنامه‌ریزی و مدیریت ظرفیت و همچنین بهینه سازی عملکرد سیستم استفاده می‌شود. سیستم عامل میزبان این برنامه، ویندوز است.

ویژگی‌ها

به‌طور خلاصه ویژگی‌های این نرم‌افزار عبارتند از:

  • امکان مدیریت و پایش کامل ماشین مجازی و هایپروایزر صرف‌نظر از اینکه محیط مجازی‌سازی‌شده، درون-سازمانی( on-premises)، هیبرید یا در فضای ابری باشد.
  • امکان پیاده‌سازی، پایش و کنترل در زیرساخت‌های Azure و AWS  از طریق یک داشبورد. این قابلیت برای محیط مجازی درون-سازمانی یا هیبرید تعریف شده است.
  • امکان پیاده‌سازی انواع اقدامات پایش و مدیریت، بدون نیاز به استفاده از ابزارهای جداگانه.
  • امکان بهینه‌سازی منابع به‌صورت دستی و غیرخودکار از طریق سفارشی‌سازی اعلان‌ها یا اسکریپت‌ها(scripts)

نرم‌افزار SolarWinds Virtualization Manager

یکی از مزایای قابل توجه این نرم‌افزار این است که برای بهینه‌سازی عملکرد ماشین مجازی، به صورت خودکار امکان آزادسازی فضای منابع ذخیره‌سازی و پردازشی را شناسایی می‌کند.

این نرم‌افزار در زمان نگارش این مقاله به قیمت 1.397  یورو عرضه شده است. البته وب سایت عرضه‌کننده، امکان استفاده رایگان تا سی روز را برای کاربران فراهم آورده است.

نرم‌افزار V2 Cloud برای مجازی سازی دسکتاپ

یکی دیگر از ابزارهای مهم مجازی سازی نرم‌افزار V2 Cloud است. وظیفه این نرم‌افزار، مجازی سازی یکپارچه دسکتاپ، به‌صورت کامل است. با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود، طی 20 دقیقه یک دسکتاپ ابری ویندوز را ایجاد و مدیریت کنید.

 استفاده از این نرم‌افزار آسان است و کار با آن مستلزم داشتن تخصص در زمینه IT نیست. با تهیه این ابزار می‌توانید، از پشتیبانی فنی بهره‌مند شوید. ضمن اینکه می‌توانید این محصول را به‌صورت  pay-as-you-goتهیه کنید. به این معنی که هزینه این محصول براساس میزان مصرف شما از سرویس‌ها و منابع آن محاسبه می‌شود.

ویژگی‌ها

برخی از امکانات و ویژگی های این محصول عبارتند از:

  • پشتیانی از ویندوز 10 چند-کاربره
  • داشتن پردازنده‌ها و درایورهای پرسرعت
  • 50 گیگابایت فضای دیسک با قابلیت ارتقا
  • قابلیت یکپارچه سازی Office365 و  AzureAD
  • محیط کاربری ساده سازی شده
  • پشتیبان‌‌گیری روزانه به‌صورت  snapshot (تهیه نسخه پشتیبان به‌صورت تصویری)
  • امکان استفاده از برنامه در سراسر جهان (آمریکا، اروپا، آسیا و استرالیا) به‌صورت teleportation
  • نصب، مدیریت و استفاده آسان از برنامه
  • ارائه بهترین پشتیبانی
  • دسکتاپ‌های ابری بسیار پرسرعت

مجازی سازی یکپارچه دسکتاپ با V2 Cloud

این نرم‌افزار براساس منابع رایانشی مورد نیاز کاربر، برنامه های متعددی در اختیار می‌گذارد. به علاوه می‌توان این ابزار را از سطح Founder  به سطح Enterprise (سازمانی) تبدیل کرد.

به عنوان کاربر می‌توانید، متناسب با نیاز خود ( برای پردازش RAM، CPU و فضای ذخیره‌ساز ) برنامه مورد نظر خود را انتخاب کنید و به ازای هر کاربر مبلغ 10 دلار به‌صورت ماهانه بپردازید. البته وب‌سایت عرضه‌کننده امکان استفاده رایگان هفت روزه را برای کاربران فراهم آورده است.

نرم‌افزار VMware Fusion برای وفاداران به مک

یکی دیگر از ابزارهای مهم مجازی سازی نرم‌افزار VMware Fusion است که تنها کاربران سیستم‌عامل مک امکان استفاده از آن را دارند. با استفاده از این ابزار می‌توانید، سیستم‌عامل‌های متنوعی نظیر ویندوز، لینوکس، نت‌ور، سولاریس و… را روی مک خود استفاده کنید.

اولین نسخه این نرم‌افزار در سال 2007 میلادی و آخرین نسخه آن تا زمان نگارش این مقاله (12.2.0) در سال 2021 به بازار عرضه شد. شرکت عرضه‌کننده این محصول زیرمجموعه نهاد قدرتمند Dell Technologies است که به عنوان سردمدار نرم‌افزارهای مجازی سازی و رایانش ابری در بازار فناوری اطلاعات یکه‌تازی می‌کند.

VMware Fusion برای کاربران سیستم‌عامل مک

این ابزار، به متخصصین فناوری های نوین که به‌دنبال استفاده از ماشین‌های مجازی محلی یا از‌ راه دور، استفاده از  کوبرنیتز(Kubernetes) یا کانتینرها (container) هستند، یک ابزار قدرتمند مجازی سازی دسکتاپ ارائه می‌دهد.

ویژگی‌ها

  • داشتن راه‌های متنوع برای مسائل پیش‌روی متخصصین حوزه فناوری اطلاعات، توسعه‌دهندگان و مشاغل حوزه آی‌تی
  • امکان استفاده از برنامه‌های متنوع روی سیستم‌‌عامل‌های مختلف به‌صورت همزمان. با این قابلیت نیازی به راه‌اندازی مجدد سیستم نیست.
  • امکان یکپارچه‌سازی با انواع ابزارهای توسعه
  • امکان اتصال با VMware vSphere  این ابزار یک پلتفرم ابری را برای مجازی سازی فراهم می‌آورد.

امکان یکپارچه‌سازی با نرم‌افزار شخص ثالث برای همبندی(topology) دیتا سنترها

  • کاربری آسان و ساده
  • پشتیبانی از برنامه‌های بازگردانی

این محصول در حال حاضر به قیمت 199 دلار وب‌سایت عرضه‌کننده، به فروش می‌رسد. با خرید آنلاین کاربران می‌توانند، این محصول را به ارزش 159.20 دلار خریداری کنند.

نرم‌افزار Parallels Desktop، انتخاب اول کاربران Mac برای اجرای ویندوز، روی سیستم عامل Mac

در میان ابزارهای مهم مجازی سازی، آنچه این نرم‌افزار را متمایز می‌کند، این است که کاربران سیستم‌عامل مک(Mac) می‌توانند، بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد دستگاه خود، سیستم‌عامل ویندوز را روی Mac اجرا کنند. بیش از 7 میلیون کاربر در حال حاضر از این برنامه استفاده می‌کنند. این برنامه سیستم‌عامل‌های یک ماشین مجازی را بر روی مک پیاده‌سازی می‌کند.

Parallels Desktop، ویندوز روی مک

با استفاده از این نرم‌افزار قدرتمند کاربران قادرند، برنامه‌های ویندوز را که نسخه‌های متناسب با سیستم‌عامل ‌Mac ندارند، به راحتی روی دستگاه مک خود اجرا کنند. به کمک این برنامه، حتی می‌توان دیتاها را به راحتی بین این دو سیستم‌عامل انتقال داد.

اگر کاربر مک هستید، می‌توانید، برنامه‌هایی نظیر Microsoft Office، Internet Explorer، Access،Visual Studio ، QuickBooks ، Quicken و حتی بازی‌‌های با گرافیک بالا و برنامه‌های CAD را بدون اختلال در عملکرد روی سیستم‌عامل خود اجرا کنید.

درحال حاضر آخرین نسخه استاندارد این نرم‌افزار(Parallels Desktop 17) به قیمت 79.99$ در وب‌سایت عرضه‌کننده در اختیار کاربران قرا می‌گیرد.

Oracle VM Virtual Box، یک ابزار مجازی سازی منعطف برای متخصصین IT

این نرم‌افزار قدرتمند شما را قادر می‌سازد که کامپیوتر فعلی خود را با اجرای انواع سیستم‌عامل‌‌ها به‌طور همزمان روی آن، توسعه دهید و به یک دستگاه همه‌فن حریف تبدیل کنید. نصب و استفاده از این ابزار بسیار آسان است و با سرعت شگفت‌انگیز آن می‌توانید از مزایای متنوع این برنامه بهره‌مند شوید.

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید، برنامه‌های مختلف انواع سیستم‌عامل‌ها را به‌طور همزمان روی یک دستگاه اجرا کنید، آن‌ها را توسعه دهید یا به رفع اشکالات(debug) موجود در آن‌ها بپردازید. اگر یک توسعه‌دهنده هستید، این برنامه شما را قادر می‌سازد که با اجرای همزمان چند سیستم‌عامل روی یک دستگاه، با سرعت بیشتری کدنویسی کنید و آن‌ها را توسعه و بهبود ببخشید.

به‌عنوان متخصص IT یا معمار راه حل، می‌توانید، با این ابزار انواع اپلیکیشن‌های موجود در پلتفرم‌های مختلف را به طور‌مستمر و همزمان، روی یک دستگاه اجرا کنید. ضمن اینکه این نرم‌افزار شما را قادر می‌سازد که ماشین‌های مجازی خود را رمزنگاری کنید.

 حتی اگر ماشین‌های مجازی خود را روی دستگاه‌های خارجی و حافظه وب کپی، منتقل یا شبیه‌سازی کنید یا اگر از آن‌ها در فضای ابری پشتیبان‌گیری کنید، رمزنگاری Built-In امنیت داده‌های شما را تضمین می‌کند.

با استفاده از نسخه 6 این نرم‌افزار قادر خواهید بود ماشین‌های مجازی خود را در هر فضای ابری یا در فضای ابری Orcale وارد کنید یا در این فضاها از آن‌ها خروجی بگیرید.

خبر خوب اینکه، برای داشتن این ابزار مجازی سازی نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید و می‌توانید، این برنامه را از وب‌سایت عرضه کننده، بارگیری کنید. در عین حال برای استفاده از امکانات این نرم‌افزار در سطوح تجاری و سازمانی باید آن را خریداری کنید.

VMware Workstation، اجرای انواع ماشین‌های مجازی روی یک کامپیوتر

چه بهتر که در میان ابزارهای مهم مجازی سازی، یک هایپروایزر استاندارد دسکتاپ، بتواند، از انواع سیستم‌عامل‌هایی که روی لینوکس یا ویندوز اجرا می‌شوند، پشتیبانی کند. این ابزار نیز به‌طور اختصاصی به متخصصین حوزه فناوری اطلاعات و توسعه‌دهندگان عرضه شده است.

VMware Workstation هایپروایزر استاندارد

ویژگی‌ها

  • منطبق با فضای ابری با داشتن پلتفرم vSphere  برای مجازی سازی
  • امکان حفظ تنظیمات خصوصی متنوع و پیکربندی‌های شبکه برای کامپیوتر مجازی دیگر
  • تسهیل انتقال داده‌ها از ماشین مجازی به کامپیوتر شخصی و برعکس
  • قابلیت یکپارچه سازی با اپلیکیشن‌های شخص ثالث

این نرم‌افزار مجازی سازی برای دو سیستم‌عامل میزبان ویندوز و لینوکس طراحی شده است و بیش از 200 سیستم‌عامل میهمان را پشتیبانی می‌کند. این نرم‌افزار در حال حاضر با قیمت 135$ عرضه شده است.

QEMU، یک ماشین منبع باز برای شبیه‌سازی و مجازی سازی

این ابزار که به زبان برنامه‌نویسی C نوشته شده است،  قابلیت استفاده روی هر سیستمی را دارد؛ به این معنا که محدودیتی در سیستم‌عامل میزبان در این ابزار تعریف نشده است. از این ابزار برای مجازی سازی سخت ‌افزار استفاده می‌شود. اگرچه این نرم‌افزار به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، اما کاربرپسند (user-friendly) نیست.

Windows Virtual PC رفاقت با ویندوز 7

این نرم‌افزار مجازی سازی نخستین بار در سال 2009 توسط مایکروسافت عرضه شد. با این ابزار می‌توانید، بسیاری از نسخه‌های سیستم‌عامل‌های ویندوز را به‌طور همزمان در کنار ویندوز7 ، روی کامپیوتر شخصی خود داشته باشید.

سیستم‌عامل میزبانی که این ابزار از آن پشتیبانی می‌کند، ویندوز‌7  است. شاید تنها نقطه ضعف این نرم‌افزار این است که تنها از سیستم‌عامل‌های مهمان ویندوز پشتیبانی می‌کند.

RedHat Virtualization، به زبان جاوا با شما سخن می‌گوید

این ابزار بارکاری(workload) مجازی سازی شما را مدیریت و خودکارسازی می‌کند. نصب، راه‌اندازی و استفاده از این نرم‌افزار منبع باز(open source) بسیار آسان است. این ابزار مجازی سازی، از سیستم‌عامل لینوکس به‌عنوان میزبان پشتیبانی می‌کند.

سایر ابزارهای مهم مجازی سازی

در کنار ابزارهای قدرتمندی که معرفی شد، ده‌ها ابزار دیگر برای مجازی سازی عرضه شده‌اند. در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم

Microsoft Hyper-V : برای مجازی سازی سخت‌افزار، با امکان اجرای انواع ماشین‌های مجازی

Veertu for Mac: این نرم افزار از سیستم‌عامل مک پشیبانی می‌کند.

Xen Desktop: این ابزار به کاربرانی که در مکان‌های مختلف هستند، این امکان را می‌دهد که به سیستم‌عامل ویندوزی که روی یک ماشین مرکزی نصب شده است، دسترسی یابند.

کلام آخر

درحال حاضر با عرضه ده‌ها ابزار مجازی سازی، امکان بهره‌مندی حداکثری از این فناوری، مطلوب‌تر از قبل، فراهم آمده است. این ابزارها برای کاربران مختلف در سطوح ساده تا سطوح پیچیده برای کاربران عادی، متخصصین فناوری اطلاعات و توسعه‌دهندگان طراحی شده است. این مقاله به معرفی بعضی از  ابزارهای مهم مجازی سازی اختصاص داشت.

این ابزارها به عنوان ماشین مجازی، در چارچوب نرم‌ افزارهای مجازی سازی عرضه شده‌اند. باید در نظر داشته باشید که تعداد قابل توجهی از این نرم‌افزارها می‌بایست، توسط کاربر خریداری شوند. البته تعدادی دیگر از ابزارهای مجازی سازی را می‌توان به‌صورت رایگان از وب‌سایت‌ عرضه‌کننده یا سایت‌های دیگر دریافت کرد.

منابع: